Постачальники харчів для армії судяться з Міністерством оборони України. Військовослужбовці скаржаться на якість харчування. Кілька активістів у хакі активно розповідають на телекамери, як вони задоволені харчуванням за каталогом і яке погане харчування у аутсорсерів. Що ж такого скандального в новій системі харчування військових, звідки стільки шуму?
Їж, що дають! Нехитре солдатське меню роками було і залишається одноманітним, нагадуючи, що армія не курорт. Ще добре, коли продукти чисті та свіжі й подаються до столу в апетитному вигляді; на жаль, так буває не завжди, а солдатські скарги та харчові отруєння просто приховуються за завісою секретності.
Бійці давно співставляють наші реалії із побаченим в голлівудських фільмах західним армійським побутом: чистими блискучими столовими, модерним посудом, багатими порціями та різноманіттям страв на вільний вибір. Нема кінця розмовам про те, що у нас солдати мають харчуватися не гірше, ніж у країнах НАТО. Але сказати легше, ніж зробити. Армійське харчування – велика та неповоротка система, де ніхто як слід не потурбувався навести порядок.
До 2007 року продукти накопичувалися на армійських складах, де псувалися і розкрадалися. Солдатів відправляли в наряд на кухню, чистити картоплю та готувати обід на старому кухонному обладнанні, як у часи другої світової війни.
Більш ніж десять років тому в Міністерстві оборони України нарешті помітили, що в країнах НАТО, як правило, солдатів не відправляють в наряди на кухню, бо це заважає зосередитися на бойовій підготовці. Почалася реформа: армійське харчування доручили готувати приватним підприємствам. Втім, і ця система, яка отримала назву “аутсорсинг”, не була ідеальною. На кухнях військових частин регулярно виявляли прострочені продукти, заміну дорогих якісних харчів більш дешевими аналогами і т.д., відповідальні сідали на лаву підсудних.
У 2014 році харчування військових знову вирішили реформувати. До планування реформи долучилася аудиторська компанія EY з “Великої четвірки”. Серед рекомендацій розробників реформи було встановити сучасне кухонне обладнання, запровадити каталог продуктів для урізноманітнення асортименту, впровадити фахову підготовку професіоналів продовольчої служби для військових частин, які приймають участь у бойових діях, і забезпечити харчування на засадах аутсорсингу у решті військових частин. При цьому передбачалося розвивати облік, контроль і звітність.
Експеримент із реформи харчування почався у 2015 році. Впровадження каталогу продуктів більш-менш вдалося, а от створення професійної продовольчої служби та впровадження суворої звітності забуксувало. Перевірки результатів експерименту показали, що попри повернення солдатів на кухню, хоча за послуги з приготування їжі підприємцям вже не платять, нова система харчування все одно коштує бюджету на 60% дорожче за стару.
Для того, щоб організувати харчування військових за стандартами НАТО, треба, перш за все, переобладнати кухні та столові й передбачити можливість для солдатів, а не командирів, вибирати власне меню. Але про це зараз навіть не йде мова. Збільшення витрат відбувається при закупівлі продуктів та через створення продовольчої служби, яка перетворюється на бізнес командування збройних сил.
Ключовою фігурою в схемі корупції є начпрод. Теоретично він організує харчування для військових відповідно до вказівок командирів. На практиці начпрод обирає, як хоче, продукти з каталогу і може прийняти або не прийняти замовлені продукти, коли їх привозить постачальник. Коли треба показати журналістам, як добре харчуються військові, начпрод організує один день частування курсантів у зразково-показовій столовій з розкішними бананами, йогуртами і шоколадом, але зазвичай такі яства дістаються тільки командному складу. Саме командування виграє найбільше від харчування за каталогом: різні балики та грибочки, котрих солдат ніколи в житті не бачить, замовляються, щоб регулярно накривати поляну для офіцерів. Не обходиться і без спиртного, яке начпрод дістає поза каталогом.
Втім, одним накриванням поляни корупція не обмежується. Це тільки вершина айсберга. Начпрод може замовити рідкісні продукти на зразок брокколі, нестачу яких у столовій ніхто не помітить. Ці продукти не постачатимуться, замість них приїде готівка. Або, наприклад, замовить консерви, які підуть не на кухню військової частини, а на ринок в найближчому райцентрі: базари міст, близьких до зони ООС, переповнені армійською тушонкою, згущівкою та пайками.
А може, чесний постачальник продуктів відмовиться вплутуватися в корупцію? Тоді начпрод може не прийняти поставлені продукти під будь-яким надуманим приводом, що тягне за собою величезні штрафні санкції. Підприємець все одно змушений буде домовлятися з начпродом, щоб все-таки збути товар і понести менші збитки. Такі відмови прийняти поставлений товар трапляються щомісяця. Корупційні доходи начпродів тільки від цього узвичаєного зловживання службовими повноваженнями сягають як мінімум 3% загальної вартості продуктів, а це мільйони гривень.
Поки командування бенкетує у корупційної годівниці, за будь-які проблеми з харчуванням військових несуть відповідальність підприємці. До того ж, з ринку витискаються незговірливі гравці, які попри тиск принципово відмовляються брати участь у корупції. Якщо два роки тому нова схема харчування охоплювала кожну п’яту військову частину, на сьогодні це вже кожна друга. Природно, що бізнесу така ситуація не до вподоби.
Наказом Міністерства оборони України від 04.03.2019 р. № 90 “Про перехід військових частин (установ, закладів) Збройних Сил України на систему продовольчого забезпечення із застосуванням каталогу продуктів харчування у 2019 році” було вирішено провести закупівлі всього харчування для армії за новою системою. Цей наказ оскаржила до суду підприємниця Алла Богдан, і за її заявою дію наказу було зупинено. Міноборони подавало клопотання про скасування заходів забезпечення позову, але суд відмовив у його задоволенні.
13 серпня Окружний адміністративний суд міста Києва провів підготовче засідання за позовом пані Богдан. На цій стадії процесу суд з’ясовує предмет спору, позиції сторін, тощо. Головний аргумент підприємниці полягає в тому, що наказ Міноборони є регуляторним актом, тобто впливає на відносини держави з бізнесом. Для регуляторних актів законом передбачена особливо ретельна процедура прийняття, зокрема, громадське обговорення, планування, погодження із Державною регуляторною службою. Цієї процедури Міноборони не дотримувалося, і, як стверджує відомство, не мало дотримуватися, оскільки не вважає свій наказ регуляторним актом. До позовної заяви підприємниця долучила висновок Науково-дослідного інституту приватного права і підприємництва імені академіка Ф. Г. Бурчака Національної Академії Правових Наук України, в якому вказано, що оскаржуваний наказ є регуляторним актом. А Міністерство оборони України представило до суду висновок Державної регуляторної служби, відповідно до якого цей наказ не містить норм регуляторного характеру. Крапку в цьому питанні має поставити суд. У підготовчому засіданні було оголошено перерву до 4 вересня, щоб учасники спору ознайомилися з новими документами та підготувалися відстоювати свої правові позиції.
Адвокат Віталій Бєліков, представник позивачки, каже, що до суду справа дійшла через правову невизначеність нової системи харчування, в умовах якої процвітає корупція. Він звертає увагу на те, що проект реформи, підготовлений за участі аудиторів EY в 2014 році, передбачав внесення змін до 21 нормативного акту, включаючи досі діючу постанову Кабміну, яка з 2002 року визначає норми харчування військових. На його думку, розширення асортименту харчування військових при харчуванні за каталогом є правильною ідеєю, яка має бути реалізована відповідно до закону і з урахуванням інтересів бізнесу. Крім того, коментуючи критику системи аутсорсингу представниками Міноборони, пан Бєліков висловив думку, що значна роль чиновників у виникненні цих проблем залишається за кадром. Адвокат підкреслив, що розроблений у 2014 році проект реформи, що поєднує аутсорсинг та харчування за каталогом, зараз не реалізується, як було задумано. При цьому порушується закон, і судовий процес має повернути ситуацію в правове русло.
Як ми вже писали, раніше Міноборони провело прес-конференцію, на якій представники відомства розповіли про переваги харчування військових за каталогом у порівнянні з системою аутсорсингу. Про недоліки не було сказано ні слова. Навіть повернення солдатів на кухню подавалося в якості переваги. Коли журналісти спитали про скарги на харчування за каталогом, у відповідь було сказано, що скаржаться в основному на аутсорсингове харчування.
Після прес-конференції журналіст Кирило Сазонов розповів у своєму блозі про скарги від сімей військовослужбовців військової частини А1325, розташованої в Біляївському районі Одеської області. За його словами, в цій частині, яка була переведена на харчування за каталогом, немає їдальні в пункті постійної дислокації частини, немає овочесховища, їжу для солдатів готують у похідній кухні, під тимчасовими навісами, на відкритому вогні. Сім’ї військовослужбовців скаржаться, що взимку їжа швидко остигає, а влітку – псується, оскільки холодильників теж немає, і солдатам постійно доводиться лікувати шлунок та кишечник.
Про цю ситуацію і подібні, зокрема, з недовезенням продовольства за каталогом у 36-ту бригаду морської піхоти газета “Правдошукач” спитала прес-службу Міністерства оборони України. Ми отримали відповіді далеко не на всі поставлені питання, але інформацію журналіста Сазонова міністерство підтвердило.
Як йдеться у листі начальника тилу Збройних Сил України генерал-майора Юрія Гуслякова, протягом липня 2019 року представниками структурних підрозділів Міноборони та Генерального штабу ЗС України здійснено низку перевірок з питань організації харчування, умов зберігання, безпечності та якості харчових продуктів, в тому числі й у військовій частині А1325. За результатами перевірки військової частини А1325 встановлено, що харчування особового складу в цілому здійснюється відповідно до Порядку застосування Каталогу продуктів харчування, затвердженого Міністром оборони України. Але у зв’язку з проведенням у будівлі їдальні капітального ремонту дотримання виробничих процесів ускладнюється. На продовольчому складі виявлено продовольство з порушенням умов чинних договорів. За результатами перевірок проведено службове розслідування. Винних осіб притягнуто до відповідальності. З метою недопущення у подальшому подібних випадків, командуванням військової частини А1325 посилено контроль за надходженням продуктів харчування належної якості, складено акти про порушення договірних зобов’язань ТОВ “ЛАТОРІЦА-ТЕМП” та вжито заходів стосовно заміни суб’єктом господарювання продуктів харчування, поставлених з порушеннями.
У листі генерал-майора Гуслякова також йдеться, що каталог продуктів для військових складається з 396 найменувань. Детально розписується типове меню, яке мало відрізняється від передбаченого нормами харчування військовослужбовців у редакції постанови Кабміну від 29 березня 2002 р. № 426: в основі все ті ж хліб, масло, риба, м’ясо, крупи, макаронні вироби, до яких можуть додаватися овочі, фрукти, соки, молоко, молочні та кисломолочні продукти, мед, джем, шоколад і т.п. Повідомляється, що Міноборони укладено договори на закупівлю продуктів харчування за каталогом з трьома фірмами, які зараз постачають продукти для половини армії: це ТОВ “ПРЕМІУМ ФІНАНС ГРУП”, ТОВ “ВІЙСЬКСЕРВІС ВОЛОНТЕР” та ТОВ “ЛАТОРІЦА-ТЕМП”. Згадано також, що Державна аудиторська служба України перевіряє перехід військових частин на систему продовольчого забезпечення із застосуванням каталогу.
За деякий час побачимо, як оцінюють фахівці фінансовий та юридичний бік реформи харчування армії. Попри багато питань, в одному можна не сумніватися: захисники України не мають страждати через корупційні апетити та правовий нігілізм окремих представників апарату Міноборони.