|
||||||||||
ПРАВДОШУКАЧ, всеукраїнська газета. Засновник і редактор Юрій Шеляженко. | ||||||||||
Журналістів врятує профспілка і... політичне замовлення
Об'єм рекламного ринку скоротиться на 40-50% - стверджують медіа-експерти у прес-релізі. Оскільки доходи ЗМІ на
70% залежать від реклами, відповідно ринок ЗМІ, за оптимістичним
сценарієм, в 2009 році зазнає скорочень: радіо на 25%, телебачення на
20%, інтернет-видання на 20%. Найскладнішим рік буде для друкованих
ЗМІ, які можуть скоротитися на 35%.
Віталій Мороз відзначив, що продовжуватиме зростати роль онлайнових
ЗМІ, як менш затратних і менш чутливих до тиску. Також зростатиме роль
блогів, громадянської журналістики як альтернативи комерційним
проектам. У свою чергу, це підвищить вимоги до професійних навичок
журналістів:
- Оскільки журналістика рухається в бік різноманіття, сучасні
журналісти все більше вміють працювати з медіа-платформами, створювати
блоги - те, що об'єднується поняттям "нові медіа". Журналісти
майбутнього повинні будуть, очевидно, виконувати не одну роль - робити
репортажі, але й вміти їх редагувати, ставити на веб-сайти, монтувати і
так далі.
- Всі чули, що на багатьох телеканалах, в редакціях почались
звільнення. Цей процес не є масовим, таким, щоб одразу звільняли велику
купу людей. Але систематично закриваються проект за проектом і
звільняють тих людей, без яких на виробництві можна обійтися, для того
щоб зекономити бюджет і зберігти основну частину творчого колективу. За
нашими даними, скорочення вже відбулися або відбудуться останнім часом
до кінця січня і в лютому практично на всіх телеканалах, тобто йдеться
про "Перший Національний", перед яким держава поставила обмеження в
бюджеті і де буде звільнено 10% всіх співробітників; на "1+1", зокрема
в телевізійній службі новин; великі скорочення відбулися в
телерадіокомпанії "Ера", де закрили купу проектів, та на інших каналах
- "Україна", ICTV, "Український бізнес-канал", "Інтер". На ринку
друкованих видань серед лідерів особливих скорочень не помітно, але
вакансії заморожені, зафіксували бюджети і відбувається масове
скорочення спеціалізованих видань. Багато видань скоротили кількість
сторінок, товщину. Що може врятувати медійний ринок - то це політичне
замовлення в зв'язку з початком виборчої кампанії, якого всі чекають.
Але у політиків теж нема грошей, і якщо вони прийдуть, то ближче до
літа. Всі політичні партії зараз накопичують кошти. Тому лютий,
березень, квітень - ці місяці будуть найважчими для журналістів, для їх
добробуту. Якщо казати про звільнення, то в деяких ЗМІ, особливо з
західним капіталом вони відбуваються досить цивілізовано: журналістів
попереджають за два місяці, платять зарплатню, ведуть переговори з
колективом. Водночас є інші приклади, коли по кілька місяців не платять
зарплатню, нікого ні про що не попереджають, а потім одного разу кажуть
"з завтрашнього дня ви вільні". Ми як профспілка намагаємось працювати
з колективами, щоб не допустити цю ситуацію, щоб журналісти не
залишилися сам-на-сам без грошей в умовах кризи і в такій ситуації,
коли знайти якусь альтернативну роботу досить складно.
- Мені здається важливим відзначити таке. Два роки тому комерційні
сподівання деяких загальнонаціональних телеканалів не виправдовувалися:
на початку другого півріччя 2007 року стало зрозуміло, що з рекламою у
них можуть бути проблеми з доходами від реклами. Але тоді, на щастя для
них, в країні сталися дострокові вибори, які принесли досить серйозні
гроші цим телеканалам, не тільки від офіційної політичної реклами. І це
дозволило телеканалам досить серйозно підтримати своє матеріальне
становище. Як ми всі знаємо, попереду у нас нові вибори, і цілком
ймовірно, що в другому півріччі ми станемо свідками приблизно тих же
явищ в українських ЗМІ і на українському телебаченні, які ми
спостерігали два роки тому. А саме, це неофіційна політична реклама,
політичні замовлення і маніпуляції. На жаль, досить важко залишатись
оптимістом в таких економічних умовах, в яких ми знаходимось сьогодні.
Це перш за все стосується журналістської етики і економічної свободи
журналістів, тому що легко, приємно і правильно розмірковувати про
свободу слова, але ми всі розуміємо, що громадянські та економічні
свободи взаємопов'язані і українські журналісти знаходяться в тому ж
положенні, що і всі наймані працівники в цій країні, де у нас поки
досить багато проблем з дотриманням прав робітників,- підкреслив
головний редактор журналу "Телекритика". На прес-конференції за участю Богдана Кутєпова, журналіста каналу
ТВі був також презентований документальний фільм про журналістські
розслідування "В журналістських лещатах", створений Західноукраїнським
Медія-центром "Нова журналістика".
|
|
|||||||||
© Юрій Шеляженко, 2008-2016. | ||||||||||