Іван Вернидубов: "Балога сказав, що самоврядування - не для Севастополя"
"Правдошукач" вже торкався теми про визначення статусу міста Севастополя і продовжує її дослідження.
16 грудня 2008 року на засіданні Верховної Ради відбувся такий діалог:
- Я разом з іншими співавторами подав законопроект про місто-герой
Севастополь № 2321, і він чомусь стоїть в тій графі, де комітету
пропонується його доопрацювати для розгляду,- обурився народний депутат
Іван Вернидубов з фракції Партії Регіонів.
- Я також є співавтором законопроекту про місто-герой Севастополь. І я
думаю, що варто було б нам ставити це питання і розглядати, і
виконувати відповідні приписи Конституції. Але порядок денний на кожний
пленарний тиждень узгоджуються виключно на Погоджувальній раді
Верховної Ради України. Якщо Погоджувальна рада не приймає рішення про
розгляд того чи іншого питання, Голова Верховної Ради самостійно не
формує розклад засідань,- відповів йому головуючий Володимир Литвин.
У перерві між засіданнями Іван Вернидубов люб'язно погодився прокоментувати ситуацію.
- Конституція України вказує, що міста Київ і Севастополь повинні мати
окремий статус, тобто взаємодія органів державної влади та місцевого
самоврядування має визначатись не тільки загальними законами, але й
конкретним законом про статус міста. Для Києва давно прийнято такий
закон, і він користується всіма благами, які закон дає йому як столиці.
А для Севастополя, хоч вже минула 12-та річниця прийняття Конституції,
вимога Основного Закону не виконана до цього часу. Чотири рази цей
закон приймався Верховною Радою і чотири рази ветувався Президентом
України: спочатку один раз Кучмою, потім Віктором Андрійовичем Ющенко.
Зараз у місті існує колапс: Севастопольська міська державна
адміністрація не визнає місцевого підпорядкування ні по жодному питанню
ні перед депутатами, як представниками міста, ні перед горожанами не
звітується. Як можна бюджет формувати, коли вона вважає, що якщо голову
міської держадміністрації призначає Президент України, то тільки йому
вона підкоряється?! А те, що є таке поняття, як місцеве самоврядування
- воно зараз в Севастополі похоронене. Раніше, вирішуючи ті чи інші
питання, ми посилалися на закони про місцеве самоврядування, якими
користується вся держава і місцеві дрежавні адміністрації. Однак
завідуючий президентським секретаріатом Балога прямо сказав, що "ці
закони не для вас". А тоді які закони для Севастополя?! Іншого закону
нема... В Севатополі правовий вакуум, і в цьому вакуумі за відсутності
закону про місто Севастополь міська держадміністрація та міська рада,
які знаходяться поруч на вулиці Леніна, спілкуються та вирішують всі
питання через суди та Адміністрацію Президента.
Хтось торпедує ухвалення законопроекту про статус Севастополя, щоб він
не приймався. Коли Балога сказав, що самоврядування - не для
Севастополя, хай відповість: як тоді людям жити без законів? Такий
закон має бути прийнятий, це ж зрозуміло.
- Які норми є спірними?
Спірною по суті є одна норма, хоч критики законопроекту намагаються не
вказувату цю головну причину. Згідно Європейській хартії про місцеве
самоврядування, в місті Севастополі, як і в інших містах України та
Європи, ми хочемо, щоб мер міста обирався всім населенням -
демократично і прозоро. Але Президент України вважає, що чомусь для
Севастополя ця норма зовсім не підходить. Він вважає, що керувати
містом повинен голова міської адміністрації, його представник, якого
він може призначити або звільнити, коли захоче, який би повністю
підкорявся йому. І хай би так і було, якби Севастопольська міська
державна адміністрація діяла в рамках закону, вела себе законопослушно. Але там дуже багато соблазнів: це земля, це програма
соціально-економічного розвитку. Як показала робота
тимчасової слідчої комісії, створеної Верховною Радою, в усіх напрямках виявлені мільйонні
розкрадання бюджетних коштів, сотні гектарів землі роздаються - не
думайте, що безплатно - і так далі. Багато зловживань за відсутності
закону про місто-герой Севастополь.
Результати розслідування тимчасової слідчої комісії, на жаль, не
представлені у Верховній Раді. Проект постанови про попередній звіт
комісії 8 жовтня поданий (№ 3278), але, на жаль, внаслідок політичних
баталій ніяк не можу доповісти депутатам про ситуацію і попросити
продовжити роботу комісії, бо є ще багато роботи. Головне, щоб влада в
місті працювала згідно законодавству.
ДОВІДКА. Законопроект № 2321 "Про місто-герой Севастополь"
зареєстрували 3 квітня 2008 року народні депутати Іван Вернидубов,
Вадим Колесніченко, Володимир Литвин та Петро Симоненко. Причиною того,
що законопроект не був поставлений на голосування, можна вважати
негативний висновок Головного науково-експертного управління ВР: "за
результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути
суб'єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання". Втім, навіть
розгляду у першому читанні не відбулося.
Зокрема, в проекті передбачається, що прямим голосування мешканці
Севастополя обирають міського голову, якого Президент України повинен
призначити на посаду голови Севастопольської міської державної
адміністрації. Першим з 13 зауважень до законопроекту від штатних
парламентських правознавців є те, що "недоцільно" повторювати в законі
про статус Севастополя досить суперечливі норми закону про статус
столиці (суміщення посад міського голови та голови державної
адміністрації). Натомість "в Законі, який визначатиме спеціальний
статус міста Севастополя, має бути використаний власний досвід
здійснення місцевого самоврядування та виконавчої влади у місті, в тому
числі з урахуванням специфічних умов міста Севастополя" - пропонують
експерти. Крім того, на думку Головного науково-експертного управління,
в законі недостатньо чітко визначено "взаємовідносини органів місцевого
самоврядування міста Севастополя з органами місцевого самоврядування
міста Інкерман, селищ, сіл, які входять до складу міста Севастополя",
зокрема - делегування повноважень і бюджетні відносини. Положення ч. 3
статті 2 проекту, в якому визначаються правила встановлення та зміни
меж адміністративно-територіальних одиниць у межах території міста
Севастополя, не узгоджуються з нормою п. 29 ч. 1 статті 85 Конституції
України, яка відносить вирішення цих питань до компетенції Верховної
Ради України. Крім того, з тексту проекту неможливо з'ясувати порядок
утворення і ліквідації районів у місті Севастополі.
Припис ч. 3 статі 11 проекту про призначення міською радою позачергових
виборів Севастопольського міського голови у випадку ухвалення
Севастопольською міською радою рішення про недовіру до нього не
узгоджується з п. 30 ч. 1 ст. 85 Конституції України, за яким
призначення позачергових виборів до органів місцевого самоврядування
належить до повноважень Верховної Ради України. Залучення особисто
Севастопольського міського голови до участі у підготовці проектів
законів, указів глави держави, актів уряду кожним суб'єктом, який має
намір це зробити, виглядає абсурдним (п. 1 ч. 2 ст. 12). Також проект
відзначається наявністю суперечливих положень. Зокрема, п. 2 ст. 1
проекту, де йдеться, що до складу Севастополя як міста-регіону
входять три міста, селище міського типу і 29 сіл, не узгоджується з
частиною першою статті 2 проекту, яка окремо відносить до системи
адміністративно-територіального устрою міста Севастополю лише місто
Інкерман.
Незважаючи на ці зауваження, проект Постанови № 3278 про попередній
звіт Тимчасової слідчої комісії з питань з'ясування обставин щодо
порушення Конституції та законодавства України Севастопольською міською
державною адміністрацією та Севастопольською міською радою, іншими
органами виконавчої влади з питань земельних відносин, а також щодо
службових зловживань та розкрадання державних коштів при виконанні
робіт за Програмою соціально-економічного розвитку м. Севастополя
(головою цієї комісії є Іван Вернидубов) містить пропозицію ухвалити
законопроект № 2321.
Поряд з детально перерахованими зловживаннями СевМДА, у проекті звіту
відзначається - "Висновок один: секретаріат президента влаштовує
беззаконня в місті, безвідповідальність та корупційність "команди
Куніцина".
|
|